fbpx

Single Blog Title

This is a single blog caption

Szétnyílt hasfal szülés után

A szétnyílt hasizomról egyre többet hallunk mostanában, mintha divatos témává kezdene válni. Bár sok esetben az izom magától regenerálódik, ha mégsem ez a helyzet akkor semmiképpen sem szabad félvállról venned a problémát. Az alábbi pontokban bemutatjuk, hogy miért.

Mi okozza? 

A hasfalat középen egy vastag, függőlegesen végigfutó tömöttrostos kötőszövet, a line alba zárja. Ez a szövet nagyon erős, de várandósság alatt a termelődő relaxin hormon hatására megnyúlik, elvékonyodik, hogy befogadja a növekvő magzatot. Ilyenkor az izom- és kötőszövetek lazulnak. 

Szülés után a linea alba nem képes minden esetben visszanyerni eredeti szélességét és vastagságát, melynek következtében az egyenes hasizmok oldalra csúszva maradnak és egy rés keletkezik a hasfal közepén.

A fizikai megterhelés, illetve a baba körüli munkák ezen még többet ronthatnak, az egyenes hasizom rostjai között akár három-négy ujjnyi is lehet végül a rés.

Betegségteher

A felmérések szerint gyakorlatilag minden terhes nőnél legalább 2,2 cm-es a rés nagysága a szülés előtt. Egy több száz nőt követő klinikai vizsgálat eredményei szerint a szétnyílt hasizom problémája hat héttel a szülés után az anyák 60%-át, hat hónappal a szülés után az anyák 45%-át és még a szülés után egy évvel is 32%-át érintette.

Miért probléma? 

A törzsizmok integritása nagyon fontos az egészségünk szempontjából. Ha nem kezdünk el vele foglalkozni, akkor az esztétikai problémákon túl egészségügyi problémákat is fog okozni. A szétnyílt hasizomnak nem csak annyi a következménye, hogy szét van nyílva a hasizom. Ha úgy marad, hátfájások és a kismedence izomzatának meggyengülése is lehet a következménye, illetve okozhat további gondokat, pl. köldök-, hasfali-, rekeszsérvet, derékfájást. Az erős törzsizomzat nagyon fontos, életminőség javító tényező, hogy ez rendben legyen.

Diagnózis

Lehetséges, hogy szemmel látható a rés a hasfalon. Előfordul, hogy bár szemmel nem látható, de hiába teszünk meg mindent (edzés, fogyás, odafigyelés), még 6 hónappal a szülés után is úgy nézünk ki, mintha terhesek lennénk és a  hasi terület valahogy nem akar feszesebb lenni és erőre kapni. 

A rectus diastasis otthoni ellenőrzésének módja:

  1. Feküdjünk hanyatt a padlóra és húzzuk fel a térdünketet úgy, hogy közben a talpunk a földön nyugszik.
  2. Egyik kezünket tegyük a tarkó alá és végezzünk hasprést, vagyis a lapockát emeljük el a talajtól.
  3. A másik kézzel eközben fejtsünk ki nyomást a hasra köldökmagasságban.
  4. Ha az ujjak besüllyednek a hasfalba, a két izom között rés van. Az ujjainkkal érezhetjük, hogy mennyire vannak szétválva a hasizmok.

A legtöbb esetben a rés a szülés után 6-8 héttel csökken és újra abban a feszesebb állapotban lesz, mint előtte. Valójában akkor válik problémává, ha a rés 6-8 hét után, vagy később a posztpartum alatt is kb. 2 cm-s marad.

Fontos megérteni, hogy még akkor is, ha a hasfali rés meggyógyult, nem biztos, hogy egyből lapos lesz a hasad, mert:

  • a kinyúlt izmoknak időbe telik, hogy visszatérjenek optimális méretükre
  • az izomtónus valószínűleg alacsonyabb, mint a terhesség előtt és
  • a terhesség és a szülés utáni életnek teljesen normális része a hason maradó extra zsírszövet és a hasad más megjelenése.

Add meg a testednek, és különösen a szülés utáni hasadnak, azt a tiszteletet és szeretetet, amelyet megérdemel, és azt az időt, amelyre szüksége van ahhoz, hogy meggyógyuljon a babád hordozása után. 

Kezelés

A szülést követő hetekben nem érdemes pánikba esni a szétnyílt hasizom miatt, meg kell adni a természetes gyógyulási folyamatnak az időt. Arra esetleg érdemes figyelni, hogy ne terheljük túl az egyenes hasizmunkat, hiszen sok mindennapos tevékenységnél szükség van rá és észrevétlenül használjuk. Például ne hasizomból üljünk fel fekvésből, hanem az oldalunkra fordulva kézzel segítsük a felülést, felkelést az ágyból; ha valamit felemelünk, akkor szabályosan emeljük, egyenes derékkal, hajlított térdekkel, “combból” emeljük, a törzsizmokat tartva, a karizom segítségével és nem haspréssel. Amennyiben a hasizom kímélő életmódot betartjuk a gyermekágyas időszakban, máris nem akadályozzuk a testünk regenerációs folyamatait.

Amennyiben szükség van rá, érdemes és kell is korrekciós gyakorlatokat végezni a hasizmok teljes összezárása érdekében. Figyeljünk arra, hogy nem minden mozgásforma lesz alkalmas a hasizom regenerálására. Fontos, hogy nem használnak, sőt, akár árthatnak is a hagyományos hasizom-erősítő gyakorlatok. Ne kezdjünk el magunktól tornázni és haspréseket, lábemeléseket végezni. A szétnyílt hasizom speciális, de könnyen és otthon is végezhető tornát igényel. A választott szakember célzott gyakorlatokat fog adni és fejleszteni fogja a mozgástechnikát is. Megtanítja az alapokat, a helyes mozdulatsorokat, amelyeket aztán rendszeresen gyakorolni kell. A tréning célja, hogy a hasizok tónusa és ereje úgy alakuljon, hogy az egyenes hasizom újra középre tudjon  húzódni. Jó hír, hogy viszonylag rövid idő alatt is látványos eredmény érhető el. A torna mellett hatékony segítség lehet a Tape ragasztószalag alkalmazása, amely segíti a szétvált rostok újbóli egyesülését, regenerációját.

A diastasis recti helyreállításával kapcsolatban rengeteg információ található, szerencsére ma már egyre többen foglalkoznak ezzel a témával profi szinten és kifejezetten hasizom-rehabilitáló tréning is elérhető. A mozgást azonban csak természetes szülés után 6 héttel, császármetszéses szülés után pedig 12 héttel szabad elkezdeni.

Ezeken az oldalakon tudsz elindulni, ha konkrét terápiás szolgáltatót keresel:

  1. https://www.loveyourbelly.hu/
  2. https://www.gyerunkanyukam.hu/product/view/4-hetes-szetnyilt-hasizom-regeneralas-tanfolyam
  3. https://potzak.org/ (ehhez az oldalhoz egy okostelefonos alkalmazás is kapcsolódik) 
  4. https://anyaszuletett.hu/az-egyik-legfontosabb-szabaly-ha-hasizom-erositest-vegzel-szetnyilt-hasizommal/

Rajtuk kívül természetesen sok olyan gyógytornász, fizioterápiás szakember van, aki a lakóhelyed közelében tud segíteni neked. 

A BABÁNTÚL® szülés utáni étrendkiegészítő olyan tápanyagokat tartalmaz, amelyek támogatják a kismedencei izmok erősödését. A készítménnyel folytatott klinikai vizsgálat azt mutatta, az egyoldali levator izom avulzió esélye 90 %-kal csökkent a BABÁNTÚL®-t szedő csoportban a kontroll csoporthoz képest 6 héttel a szülés után.